donderdag 20 december 2007

Bagage

Wat neem je mee als je voor vier maanden naar Uruzgan gaat? Sokken, ondergoed, tandpasta. En wat pak je in zodat het alvast ‘in de richting’ kan? Een dikke trui, extra t-shirt, regenbroek. Gelukkig hoef je niet alles zelf te bedenken. Er zijn immers al mensen eerder voor vier maanden weggeweest. Sterker nog, het is niet mijn eerste uitzending.
Wat doe ik dus, ik pak de order waarin staat wat je wel en niet moet en mag meenemen en wat er vooraf ingeleverd dient te worden. Want zo gaat dat in een militair bedrijf, opdrachten, regels en aanwijzingen schrijft men in een order. Ik herinner mij twee verschillende orders - van twee verschillenden eenheden - waarin de nodige nuttige informatie was terug te vinden. Met enige creatieve interpretatie - want de verschillen tussen beide orders waren aanzienlijk - kwam ik een heel eind, dacht ik.
In beide orders stond de tip tenminste voor zeven dagen verschoning mee te nemen in de ruimbagage (maximaal 20 kg). Zeven dagen. Want, zo luide de waarschuwing, het kan enkele dagen duren voor de rest van de bagage op de plaats van bestemming is aangekomen.
Nu schijnt het zo te zijn dat mijn bagage, die ik dus vooraf had ingeleverd in Havelte, eerst naar Oudemolen moest. Dan naar Soesterberg, dan naar Eindhoven en vervolgens van Eindhoven per vliegtuig naar Kandahar en dan naar TK. Lastig. En het blijkt lastig, want na 20 dagen is er van mijn bagage nog steeds niets terug te vinden op TK. En probeer in deze organisatie maar eens te achterhalen waar de kink in de kabel zit.
Blijkbaar is het dus toch te lastig. En ik heb niet eens te klagen. Ik hoef niet in de regen achterin een open MB te zitten terwijl mijn regenbroek nog onderweg is. Of tien dagen op een buitenpost te verblijven waar niet gewassen wordt. Ik heb het welbeschouwd nog niet zo slecht. Maar met de jongens die de poort uit moeten en hun spullen niet hebben, daar heb ik het wel mee te doen...

Geen opmerkingen: